طراحی سایت

طراحی سایت

طراحی سایت

طراحی سایت

وبلاگ‌نویسی را آغاز کنیم (قسمت دوم)

عناوین این قسمت عبارت است از:

  • انتخاب موضوع وبلاگ (تعیین هدف)
  • انتخاب سرویس وبلاگ نویسی
  • انتخاب نام مناسب برای وبلاگ

انتخاب موضوع وبلاگ (تعیین هدف)

اصلی ترین گزینه برای شروع کار انتخاب موضوع مناسب جهت برپایی یک وبلاگ و نوشتن در آن است. یعنی تعیین هدف برای آینده ی وبلاگنویسی و یا شروع کار در وبلاگنویسی برای رسیدن به هدف! اینجا ما قصد نداریم به شما بگوییم چه موضوعی را انتخاب و یا چه موضوعی انتخاب نکنید! بلکه قصد ما راهنمایی برای بهترین انتخاب برای شماست؛ تا بتوانید از ابتدای کار قدرتمند ظاهر شوید و به علت تعدد موضوعاتی که در ذهن خود دارید به مشکل برنخورید.

باید توجه داشته باشید که همیشه بهترین موضوع پربازدیدترین نخواهد بود! حتما می گویید یعنی چه؟ یعنی اینکه صرف انتخاب موضوع مورد علاقه توسط شما به این معنی نیست آن موضوع مورد توجه ی همه ی افراد قرار بگیرد. برای مثال وبلاگ های آشپزی تنها قشر آشپز، وبلاگ های اقتصادی قشر اقتصاددانان، وبلاگ های فناوری علاقه مندان به فناوری و… را هدف قرار می دهند. پس برای انتخاب موضوع وبلاگ باید متوجه باشید که غیراز علاقه ی شخصی خود، به چه میزان می توانید کاربران را جذب مطالب خود کنید.

و در مقابل همیشه پربازدیدترین ها بهترین موضوع نخواهند بود! اگر قسمت قبل مورد توجه شما قرار نگرفت یعنی بازدید یک مطلب برای شما از موضوع و محتوای وبلاگ یا نوشته مهم تر است. پس در فکر موضوعاتی باشید که در بازه زمانی کم بیشترین بازدید را به خود اختصاص دهد. انتخاب موضوع آن هم بسته به شناخت روحیات کاربر توسط شما و میزان جستجوی آن موضوع در فضای وب دارد. البته معمولا بیشتر چنین موضوعاتی، دوره های خاص زمانی دارد و ممکن است بعد از آن دوره، بازدید افت محسوسی کند.

  • وبلاگ چند موضوعی

چند موضوعه بودن یک وبلاگ به هیچ عنوان چیز بدی به شمار نمی آید. البته تا زمانی که موضوعات مختلفی که انتخاب کرده اید با هم تناسب داشته باشند نه تناقض! برای مثال مطالب آشپزی، اقتصاد و فناوری با یکدیگر در تناقض اند!

  • انتخاب موضوع با توجه به توانایی

شاید مکرر توسط بنده تکرار شده است که دانش شما طی موضوعی که به آن می پردازید افزایش می یابد. این افزایش می تواند از راه مطالعه، تعامل، تجربه، آزمون و خطا و… باشد. اما آیا شما توانایی آن را دارید که طی بازه های زمانی مختلف اطلاعات خود را بروز کنید؟ اگر چنین توانایی در خود نمی بینید آن موضوع را انتخاب نکنید! چون رفته رفته باعث سرد شدن شما در نوشتن و بعد منصرف شدن از وبلاگنویسی است.

  • انتخاب موضوع و زمان

حتما فکر می کنید زمان چه ارتباطی به انتخاب موضوع دارد! باید گفت انتخاب برخی موضوعات برای نوشتن به معنی گذاشتن وقت کافی برای آن است. این زمان ممکن در یافتن منابع، ترجمه متون، انتخاب تصاویر، پاسخ به سوالات کاربر و.. صرف شود. وقتی شما زمان کافی برای تمرکز برای روی مطلب مورد نظر خود را ندارید قطعا از بار محتوایی آن کاسته خواهد شد. این یعنی پسرفت و با توجه به عنوان قبلی یعنی ضعف در توانایی! هرچند اگر توانایی شما بالا باشد اما اینجا توانایی شما در زمان خلاصه می شود. پس موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید زمان کافی برای آن بگذارید.

انتخاب موضوع در این چند خط خلاصه نمی شود بلکه موارد بسیار زیاد دیگری را نیز دربر می گیرد که پرداختن به آن از حوصله ی این نوشته خارج است.

انتخاب سرویس وبلاگدهی

بهترین گزینه استفاده از سرویس های رایگان برای شروع کار است. به دلایلی که در مطلب مقدمه ای بر وبلاگنویسی گفته شد و دلایلی در ادامه خواهیم آورد.

در ابتدا شما زمانیکه شروع به کار می کنید به محیطی نیاز دارید که در عین ساده بودن امکانات مناسبی هم جهت برآورده کردن نیازهای اولیه شما داشته باشد. بدین معنی که شما زمان کمتری را صرف کلنجار رفتن با سیستم وبلاگدهی خود کرده و از طرفی ساده بودن این سیستم ها  کار را برای یادگیری آن آسانتر خواهد کرد. اما استفاده از سیستم های نیمه حرفه ای و حرفه ای در ابتدای کار جز سردرگمی برای شما چیزی به ارمغان نخواهد آورد.

کاربران مبتدی معمولا نیازهای اولیه خود را در یک سرویس وبلاگدهی رایگان پیدا خواهند کرد. مخصوصا زمانی که این سیستم ها امکانات بسیاری که بعضا در سیستم های حرفه ای دیده می شوند را در خود جای داده اند.

  • آزمون و خطا

خوبی سرویس های رایگان این است که شما قادرید تا بی نهایت وبلاگ برای خود بسازید! مطالب، بازدید، کاربران و… را مورد ارزیابی قرار دهید. یعنی به معنای واقعی می توانید آزمون و خطا انجام دهید و توانایی خود را بسنجید. گزینه ای که در هاست های شخصی به علت محدود بودن برخی امکانات و یا موارد مهم دیگر به خوبی امکان پذیر نمی باشد.

انتخاب نام مناسب برای وبلاگ

انتخاب نام برای وبلاگ مانند انتخاب موضوع یک گزینه ی انتخابی است. اما دست شما برای انتخاب نام بازتر است. این نام هم می تواند عنوان اصلی و یا آدرس بلاگ شما (دامین) باشد. معمولا مواردی که برای انتخاب نام در نظر گرفته می شود شامل زیر است:

  • انتخاب نام با توجه به موضوع
  • انتخاب نام با استفاده از کلمات کلیدی زمینه های فعالیت
  • قابل فهم بودن نام ( بسته به نوع زبان مطرح می شود تا نام وبلاگ در آن زبان، معنا و مفهوم داشته باشد)
  • ساده یا ترکیبی فرقی ندارد (مهم این است که بخاطرسپاری آن آسان باشد)
  • انتخاب نکردن نام های معروف (شاید در ابتدا انتخاب نام های بلاگ های معروف خوشایند باشد اما رفته رفته به ضرر بلاگ شما خواهد بود)


www.soshiansgostar.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.